SAMOSPEŁNIAJĄCE SIĘ PROROCTWO

Istotą bada­nia była informacja, której Rosenthal i Jacobson udzielili nauczycielom pewnej szkoły podstawowej. Nauczycieli poinformowano, że na podstawie nowych testów udało się określić, po których uczniach można spodziewać się w nadchodzącym roku szkolnym wybitnych osiągnięć w nauce. W rzeczywi­stości rie było żadnego specjalnego testu, a o tym, którego ucznia wskazano, decydował przypadek. W miarę upływu czasu uczniowie wskazani jako dob­rze rokujący uczynili, szczególnie w niższych klasach, znaczące postępy. Badacze utrzymywali, że postępy te były rezultatem odmiennego traktowania wskazanych uczniów przez nauczycieli, to zaś z kolei wypływało z tego, czego nauczyciele spodziewali się po uczniach; stąd samospełniające się pro­roctwo — sytuacja, w której nieprawdziwa ocena zdolności ucznia podyk­towała nauczycielowi postępowanie sprawiające, że po jakimś czasie ocena stała się prawdziwa.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, mam na imię Ewelina i z zawodu zajmuję się nieruchomościami. Dlatego postanowiłam założyć ten blog, aby się z wami podzielić informacjami, które posiadam 🙂
© Wszelkie prawa zastrzeżone